DEFINITION

Demens er en tilstand, der skyldes sygdom i hjernen hvor der tillige optræder forstyrrelser af flere hjernemæssige funktioner som f.eks. hukommelse, forståelse, tænkning, orientering, indlæring, sprog og dømmekraft. Svækkelsen af den kognitive funktion er almindeligvis ledsaget og lejlighedsvis forudgået af forringelse af følelsesmæssig kontrol, social adfærd eller motivation. Bevidstheden er ikke påvirket.1

Det drejer sig således om et tab af tidligere erhvervede intellektuelle, motoriske og følelsesmæssige færdigheder. De faser det enkelte barn gennemgår i sin demens-udvikling er tilsvarende de forløb og faser af sværhedsgrad, man kender fra voksendemens. Når det drejer sig om tab af tidligere erhvervede færdigheder med debut før 18-års alderen hedder det naturligt nok Børnedemens – på samme måde som kræft opstået i barnealderen kaldes Børnekræft; gigt hos børn benævnes Børnegigt, og hjertesygdomme hos børn rubriceres som Medfødte Hjertesygdomme.

SYMPTOMER

Ligesom hos voksne med demens lider demens-ramte børn af hukommelsestab og de er forvirrede. Det kognitive tab forløber hurtigt, og især forståelsen, korttidshukommelsen og opmærksomheden kan hos nogle være svækket allerede på diagnosetidspunktet. Det kognitive tab ledsages af mentale og adfærdsmæssige symptomer i form af frygt/angst/ængstelig adfærd samt depression og i nogle tilfælde endda psykotiske symptomer. En væsentlig forskel mellem demens hos voksne og demens hos børn er, at demens hos børn opstår i en hjerne, der stadig gennemgår en proces med vækst og modning, og mere almindeligt end hos voksne er børnedemens ofte ledsaget af epilepsi og synstab. Desuden involverer den bagvedliggende årsag hyppigt andre organer og fysiologiske systemer, og sygdommene er således ikke altid udelukkende begrænset til hjernen.

Symptomerne afhænger ikke kun af den bagvedliggende sygdom, men især også af, i hvilken alder regressionen starter. Børn, der udvikler demens, har ikke gennemgået et helt liv, hvorfor deres forståelse af verden omkring dem er anderledes end når voksne rammes af demens. Deres bagage, deres begrebsverden, er formet af den udvikling de har gennemgået – og ikke mindst opnået – inden demensen sætter ind. I tilfælde med debut inden for de første to leveår oplever og forstår det enkelte barn verden gennem sansning og ved brug af motorik, hvorfor barnet bliver urolig, grædende, utrøstelig når det føler ubehag og måske også mister synsevnen.

I alderen 2-7 år begynder barnet at bruge symboler som f.eks. sprog og danner indre opfattelser baseret på tidligere handlinger. Barnet har nu en begyndende tankeaktivitet, men handler fortsat primært ud fra en konkret bevidsthedsverden og det har ikke opnået alderen til at tænke abstrakt. Stagnationen og regressionen vil derfor bidrage til ubehag og frustration og føre til adfærdsændringer, som skal ses og imødekommes ud fra børnenes aktuelle udviklingsalder.  Det betyder, at når de siger, at de ser en person eller et dyr i rummet (en synshallucination) så er denne oplevelse for dem en urokkelig sandhed, og forældrene/omsorgspersonerne kan og skal ikke forklare dem at ”de ser syner”. Omgivelserne er da nødt til at lege med på børnenes præmisser, og derfor handle konkret, ved f.eks. højt at italesætte ”at nu ser jeg også manden/dyret, nu har jeg fat i ham/det, og i bogstavelig forstand åbne døren – lukke den igen – og sige: ”så nu har jeg smidt ham/dyret ud”.

Børnedemens skal adskilles fra et statisk eller forbigående tab, som kan følge episoder med hovedtraume, infektioner i hjernen eller iltmangel, og fra et intellektuelt handikap karakteriseret ved en langsommere, intellektuel udvikling sammenlignet med den normale udviklingshastighed (Figur)2.

ÅRSAGER

Årsagen og den biologiske mekanisme til børnedemens skyldes oftest medfødte stofskiftefejl, dvs. genetisk betingede enzymdefekter, der påvirker den enkelte nervecelles omsætning af æggehvidestoffer (proteiner), fedtstoffer, kulhydrater (sukker), eller mineraler. Det resulterer i en nedsat funktion af én eller flere af nervecellens organeller og funktioner og medfører at især udskillelsen af cellens affaldsstoffer bliver defekt, hvorved cellen dør. Nerveceller kan ikke gendannes, hvorfor hjernefunktionerne gradvist aftager og demens udvikles. Det findes i alt over 100 sygdomme, der medfører børnedemens (Tabel)3. Den største andel tilhører kategorierne lysosomale aflejringssygdomme, mitokondriesygdomme og forstyrrelser af vitamin- og mineralbalancer. I det første leveår dominerer mitokondriesygdommene, hvorimod aflejringssygdomme er hyppigst blandt børn med sygdomsdebut i alderen 1-9 år.    

HYPPIGHED

Vi kender ikke det præcise tal for hvor mange der aktuelt har børnedemens i Danmark, men med udgangspunkt i opgørelser fra andre vestlige lande, drejer det sig om cirka 300, hvoraf 200 er under 18 år. De enkelte børnedemenslidelser er sjældne og ultra-sjældne i hyppighed, men forekomsten er relativ høj når de betragtes samlet. Det anslås, at 1 ud af 3-5.000 levendefødte børn lider af sygdomme, der vil føre til udvikling af ikke-helbredelig børnedemens med indtræden af symptomer i alderen 0-18 år. I Danmark svarer det til 12-20 nye tilfælde om året. I mere end 75 % af disse tilfælde starter symptomerne før 5-års alderen. Det anslås, at kun cirka 30% af de børn, der udvikler en uhelbredelig demenssygdom i barndommen, opnår at blive 18 år. 

KENDSKAB

I modsætning til voksendemens har børnedemens fået en meget sparsom omtale både i den medicinske litteratur og i lægmandsmedierne, hvilket primært afspejler den lave forekomst af de individuelle bagvedliggende sygdomme, der tilmed ikke er rubriceret med benævnelsen Børnedemens som en overordnet klinisk paraply. Børnedemens som en selvstændig enhed er heller ikke blevet italesat i nogen demenspolitikker eller -strategier nationalt eller globalt og omtales ikke i WHO’s globale handlingsplaner for folkesundhed og demens. Vi ser derfor en verdensomspændende manglende konsensus om rubricering og ordvalg. Sygdomme, der resulterer i demens opstået før 18-års alderen omtales i nogle lande stedet som f.eks. ”progressiv barndomsencefalopati” eller ”progressiv intellektuel og neurologisk forringelse”.

Dette har i høj grad har hæmmet indsatsen for at forstå sygdomsbyrden ved børnedemens. Det betyder, at viden om pleje og behandling af denne gruppe patienter ikke står mål med den påvirkning børnedemens har på det enkelte barn og dets familie, og der har heller ikke været en tilstrækkelig målrettet forskningsindsats på området svarende til det vi ser ved f.eks. medfødte hjertesygdomme og på børnekræft området.  

LITTERATURLISTE:

FAQ

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim venia

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.